ENTREVISTA


Carles Viñas és doctor en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona. Pel que fa a la seva activitat investigadora ha dedicat gran part dels seus estudis a la investigació històrica sobre els estils juvenil, profunditzant especialment en els skinheads. Ha publicat diversos llibres sobre aquets estudis, com Música i Skinheads a Catalunya. El so de la política (2001), o Skinheads a Catalunya (2004), i la seva tesis doctoral també es  va enfocar cap al tema dels skinhead: “Skinheads a Espanya. Orígens, implantació i dinàmiques internes (1980 – 2010). Per tant, com podem comprovar, ens trobem davant tot un expert sobre els skinheads. És per això que vam considerar que, com a un dels punts de partida del nostre treball, seria interessant parlar directament amb ell per què ens aclarís els propis dubtes que nosaltres teníem sobre la subcultura inicialment i ens pogués aportar qualsevol informació que ens permetis entendre més la subcultura skinhead. Així, vam contactar amb ell i vam concertar una entrevista que ens va ser molt útil per resoldre molts de dubtes generalitzats sobre la subcultura skinhead.




- Per començar, hem trobat un llibre que classifica els skinheads en nou tipus. Ens agradaria saber si tu també consideres que es pot fer un classificació dins la mateixa subcultura skinhead.

Sota una mateixa aparença estètica es troben un conglomerat de tendències diverses. A partir d’aquí pots establir que hi ha una diferent tipologia que dualitza una mateixa estètica o imatge, això es veritat. Skinheads com a tal és una part de tot aquest conjunt, que son els que segueixen l’essència original. A partir d’aquí fins principi dels 80, i aquí a l’Estat a meitat dels anys 80 torbem una corrent que és la que s’apropa als posicionaments d’extrema dreta. Aquets serien els dos grans blocs. A partir d’aquí, a dintre de cada bloc trobem una tipologia diversa: aplítics, antifeixistes, d’extrema esquerra, o ultradretans...


- Ens em trobat que a molta gent, si li dius skinhead el primer que se li passa pel cap es neonazi...

Si perquè és l’estereotip mediàticament més difós i extens, i també el que ha guanyat més protagonisme. Les accions que van dur a terme doncs membres d’aquest sector, podríem dir a partir dels anys 80 tenien més repercussió mediàtica i són les que més han transcendit i que més coneix la gent.


- En si les subcultures ja es veuen d’una manera diferent en la societat, el fet de ser skinheads i que la opinió mediàtica més predominant sigui “skinhead igual a neonazi”, vols dir que això no dificulta molt l’acceptació de la gent cap aquesta subcultura i genera, pel contrari, rebuig?

És a partir del coneixement que tingui cadascú  d’aquesta realitat, doncs tens una percepció o un altra. Molts cops  esta modulada pels discurs dels mitjans, que  a vegades s’ha fet des del desconeixement i reiterant uns tòpics i uns estereotips que a vegades no són correctes.  I això a provocat l’extensió d’aquest prototipus que vincula els skins amb el neonazisme quan, en realitat, els seus orígens son multiracials, i una part important de l’essència de l’estil skinhead ve de Jamaica, ve dels negres,  per tant és una mica incoherent vincular-ho encara avui dia al 2016 amb l’extrema dreta. Sí que és cert que hi ha un segment de gent que s’adscriu a l’estil skin, que adopta la seva estètica i es posiciona a l’extrema dreta, però cal diferenciar-ho i ser curosos en aquest sentit. 


- Si, de fet, tenim una pregunta que és si creus que es podria fer alguna cosa per canviar l’opinió mediàtica o informar d’alguna manera a la gent sobre aquesta diferència.

Bé, més que fer alguna cosa pot ser el que s’hauria de fer és ser curosos. Abordar, no aquet tema en concret sinó qualsevol altre des del rigor professional. No podem fer un copy paste i anar recorrent sempre als mateixos tòpics i estereotips sense més.  Cal anar a l’arrel i fer una mica de recerca a vegades. El periodisme és un mitjà molt actual i del dia a dia, però  per dir segons que s’ha d’anar amb molta cura.


- Per un altre banda volíem preguntar-te per música (sabem que predomina molt l’ska des del principi) , bars, zones on es mou el moviment skin...

A veure, la música és un dels elements centrals de l’estil, com a la resta de subcultures juvenils. La música i l’estètica són els dos pilars fonamentals.  En aquest sentit, també darrera de l’estil skin hi ha una multiplicitat de generes musicals associats als originals que son els que us deia abans, d’aquest component jamaicà doncs la música ska que és la música originària de Jamaica, autòctona, des dels anys 50. Una barreja de música tradicional. Des de finals dels 60 es pels skins com la seva banda sonora podríem dir, original, i els seus derivats: el rock steady, reagge, etc. Després es suma a finals dels 70 el punk amb  el seu derivat als 80 que és la música oi, que intenta recuperar l’essència original, rebel del punk. I després, apareixerà la música rac, el rock anticomunista  que és la que adoptaran els cap rapats neonazis.  A grans trets aquesta seria la diversitat musical que hi ha darrera l’estil skin.
Més enllà d’això, a nivell estatal, ciutadà... per on es mouen? Avui en dia, per Barcelona no es com abans. Als anys 80 cada sector tenia una mica la seva zona de seguretat podríem dir, per on es movien, on tenien els seus bars referents, etc. Avui dia això s’ha diluït bastant. Podem trobar cap rapats neonazis, skinheads d’esquerres... arreu de ciutats i pobles de Catalunya.  Perquè és un estil que  als anys 90 es va difondre arreu.


- Així doncs, no hi ha una zona concreta on es reuneixen aquí a Barcelona?

Tens alguns barris que pot ser tenen una preponderància més marcada en determinats sectors, però avui dia a qualsevol zona pots trobar de tot.


- Hi ha algun motiu perquè sorgeixin tantes famílies de skins? Hem vist moltes fotos on apareixen pare, mare i fills tots seguint l’estil skinhead.

L’estil apareix sobre el 65-67  a Anglaterra, doncs fa més de quaranta anys. Hi ha gent que l’adopta llavors i continua encara adscrit a l’estil. Doncs si llavors tenien 16-15-17-20, doncs ara tenen 40,50, 60 els més veterans de Gran Bretanya. Aquí als anys 80, tenim gent que té 50 anys i aquets  han tingut descendència, i han traslladat l’estil al seus fills, doncs això explica que tinguem pares de família, fins i tot avis, que vesteixin d’una determinada manera i els seus fills i nets també.


- Temporalment, on podem situar les diferents etapes del moviment skinhead  a España: eclosió, esplendor i difusió?

A Espanya el moviment arriba sobre els 80-82, aquesta seria la seva època d’eclosió. A finals del 80 i principi dels 90 seria la seva època d’esplendor, entre les dues dècades és quan realment l’estil es difon per diversos elements, com són per exemple l’extensió del mateix, la seva presència als estadis de futbol, que és un element molt destacat que afavoreix la seva difusió arreu, i també l’eclosió dels estils musicals. De fet, podríem dir que es converteix en una moda.


- Ja que has mencionat el futbol, sabem aquest és molt important pels skinheads. Hi ha algun motiu concret per aquest fet?

Principalment perquè l’estil que neix a Gran Bretanya, neix a barris de classe obrera baixa, i allà el passatemps de lleure per excel·lència és el futbol. Per tant, és un fet associat al seu naixement geogràfic.


- D’acord. Seguint amb el tema de les etapes dins el moviment, com i quan podríem dir que la subcultura skinhead comença a perdre força, perquè actualment no tenen la força que tenien abans.

Bueno, no tenen la presència mediàtica que tenien abans als anys 90 que cada dia tenies una noticia associada amb algun agressió o baralla. Han deixat d’existir, han desaparegut? No. Estan en declivi? Si. Numèricament són més o menys?  Doncs segurament són més que als anys 90, però tenen menor visibilitat.


- En els orígens, tenim entès que les baralles no eren per motius racials o per motius de dretes, sinó que eren inofensives. Per exemple hem llegit una entrevista on deien que las únicas peleas era donde bailaban”. Això en els orígens,  fent referència als skins tradicionals que no eren ni racistes, ni d’extrema dreta...

L’eclosió de l’estil a Anglaterra, com deia, a finals dels 60et  trobes skins negre i també jueus i  grecs  i irlandesos,  de tot. Justament per aquestes arrels dels skins multiracials. Evidentment, llavors les baralles, agressions eren més una part de provocació, fer befa, humiliar als hippies, als grisets que portaven el cabell llarg, que no una agressió com entenem avui dia d’apallissar algú fins matar-lo. Això apareix als finals del 70, 80 quan sorgeix aquest sector marcadament neonazi que adopta la seva agressivitat tradicional d’aquesta ideologia, que la porta al estil skinhead.


- També ens agradaria parlar del paper de la figura de la dona a la subcultura skinhead. Et volem preguntar si consideres que hi havia algun  tipus de sexisme o fins i tot masclisme en aquesta subcultura.

Ha anat variant, primer era irrellevant o invisible, no per voluntat de marginar sinó perquè numèricament eren poques les noies que s’hi van adscriure, parlant d’aquí a l’estat. Dels anys 80 fins els 90 podies contar amb els dits de la ma les noies  que van adoptar l’estètica skin a Barcelona. Diferent va ser a Anglaterra, sobretot a partir dels anys 70 que tenen una presència més nombrosa. Quin paper tenen? És divers i diferent. En aquest sector que apareix a meitat dels 80 vinculat al neonazisme la seva presència podríem dir que és no testimonial, però si un paper secundari, el paper de la dona a ideologies autoritàries seguint els estereotips de la mare de família,  la que ha de vetllar pel creixement i l’educació dels fills... Per tant, un rol podríem dir sexista.
Fotografía de dos noies skinhead, de Derek Ridgers
En canvi, teòricament, l’altre segment o bloc que inclou els cap rapats antifeixistes, d’esquerres tradicionals, que són apolítics, etc. Teòricament això no és així però a la pràctica també ho és, perquè malgrat pregonar per exemple, la llibertat dels sexes o la igualtat dels generes, veus com també el rol de la dona segueix sent secundari, sobre tot marcat pel masclisme que impera en l’estil des dels seus inicis fins avui. El masclisme, com el fútbol, és un dels trets característics de la classe obrera baixa britànica  i això continua fins a dia d’avui. De fet, fanfarronejar davant les noies i aquet tipus d’actituds es inherent de l’estil skin des dels seus inicis. I és un tret de la seva abstracció obrera de classe baixa, perquè en aquell segment social eren tolerats un cert comportament, com per exemple la violència de menor intensitat (resoldre un problema a cops). Això era tolerat pels adults perquè també ho feien així, no és que els joves fossin agressius. I el mateix amb el masclisme, reprodueixen els mateixos comportaments dels seus adults perquè és acceptat socialment. I això s’ha traslladat fins a dia d’avui, encara que el món ha evolucionat certs trets característics dels anys 60 han perdurat en l’imaginari skin i un d’ells és aquest. Tot i que, com us deia, hi ha un segment més polititzat a l’esquerra que pregona la igualtat de sexes i la dona té una presència més rellevant que a l’altre bloc.


- Així podríem dir que la violència de l’estil skinhead ve donat per les seves arrels obreres en el que estava acceptat en el dia a dia?

L’agressivitat, el masclisme i l’afició pel futbol ,entre altres aspectes, venen determinats per la seva abstracció original obrera.


- La ideologia skinhead, si es que en tenen, proposa algun sistema alternatiu?

A veure, parlar de ideologia skin, justament el que hem dit és que sota una mateixa estètica hi ha diverses tendències, algunes de les quals no totes, estan associades a alguna ideologia. Això no vol dir que els membres d’aquestes tendències que adopten l’estètica skin i teòricament estan ideologitzats, estiguin, primer, políticament formats. La majoria reprodueix unes consignes i uns emblemes i una iconografia i poc més, per tant no podem parlar d’una ideologia skin com a tal. Dins de l’ampli ventall de joves que adopta aquesta estètica, trobem alguns que es posicionen a un extrem o a un altre a nivell polític. A partir d’aqui trobem des de comunisme, anarquisme, apolítics, nacionals revolucionaris, socialistes, neonazis... un ventall molt ampli. No podem definir una ideologia. Per exemple, quina és la ideologia dels seguidors del Barça? Hi ha de tot. Doncs això és el mateix.


- Llavors tot el que uneix aquesta gent és l’estètica skinhead?

Els skinheads es un còctel  de diversos elements. Com us deia, la seva abstracció obrera delimita masclisme, delimita el seu lleure que és fútbol, la música. Quina musica adopten? La original d’aquells joves contemporanis dels anys 60, l’ska, que esclata amb olta força als barris obrers d’Anglaterra a final de la dècada. Per tant futbol que seria esport; música, (ska, reagge, etc) i estètica. Són els tres pilars sobre els que es sustenta tot. A partir d’aquí, cadascú que adopta aquest estil se’l conforma a la seva mida. Els primers diu nosaltres som els veritables, però els de després diran el mateix. Cadascú es reclama hereu de l’essència i els valors originals i això a vegades genera confusió.


- Com preveus l’evolució del món skinhead?
Fotografía  recent d'Owen Harveyrecent  que mostra un noi anglès skinhead, 
Com us deia abans, això és eclosió, apogeu, època daurada i declivi. I llavors, a partir del declivi, com va passar a partir del seu moment a Anglaterra, no descartaria futurs revivals, que vol dir que espontàniament una nova generació torni a adoptar l’estètica skin. Com va passar a Anglaterra, que als 60 va emergir, a meitat de la dècada va començar el declivi i amb l’aparició del punk va patir una revifada amb uns trets diferents. Doncs això pot ser que aparegui un altre cop aquí, cada cop està més extens arreu del planeta. Des d’Àfrica, Oceania, Europa, Estats Units, Amèrica... Per tant podem trobar skinheads i cap rapats arreu del món. I evidentment, depèn de cada context històric i social del país, això també explica la seva evolució. Per tant, no podem dir que al món els skins estan de cap a caiguda. Doncs no, perquè a països que ha arribat més tard el culte, segurament estan ara en eclosió. I altres, com Anglaterra, doncs està gairebé mort, perquè els skins que hi ha la majoria son, o antics que tens 50 – 60 anys, o Europeus atrets per Londres com l’epicentre de tot que han anat a viure allà. Però no és com als anys 60, 70 que anaves pel carrer i trobaves manades de nens i adolescents amb el cap raptat seguits amb l’estètica skins.


- Quin és l’origen del pentinat del cap rapat que els identifica?
El cap rapat és el pentinat dels rude boys, que són els nois que hi havia als guetos de Kingston la capital de Jamaica. El pentinat es originari dels joves jamaicans que emigren als anys 60 cap a Londres (perquè Jamaica és colònia anglesa).


- Volem observar també com els mitjans han transformat la percepció de la gent,
Els mitjans el que fan es traslladar els estereotips aquets que estan arrelats socialment justament per això. A Anglaterra rep el nom de  folk devils, que són els dimonis socials. Per exemple, aquí a Espanya sobre el 85 pràcticament no hi havia immigració. Aquest moment, coincideix amb el sorgiment del sector  skinhead neonazi que va adoptar un discurs racista. Això ja va servir per assenyalar i relacionar immediatament qualsevol skin amb racisme. Al final la societat senyala qui són, i això serveix per auto-exculpar a la resta.  Però en realitat el racisme no és monopoli dels cap rapats neonazis, sinó que es transversal a la societat espanyola, però aquets (els cap rapats neonazis) acaben sent utilitzats com a bocs expiatoris. És un mecanisme social i els mitjans en aquest joc són els que traslladen l’estereotip i evidentment, també retro-alimenten el fenomen, que acaba donant portades i noticies, ven diaris. A principi dels anys 90 cada dia tenies notícies sobre actes violents comesos per skins. 
Són estereotips socials molt marcats que els mitjans han ajudat a difondre’ls. A algunes parts si que té cert sentit, i a altres no però tenen una funcionalitat al darrere. Els mitjans no publiquen perquè si, tot té un sentit i un perquè. I en aquest cas, el principal problema va ser el desconeixement. I això clar, que passi al principi encara, però que la 2016 continuïn apareixent noticies amb segons quina informació, pot ser  tocaria conèixer una mica més i ser més curosos.


- Es poden diferenciar d’alguna manera aquets skinheads neonazis?
Jo per diferenciar uns i d’altres diferencio entre skinheads i cap rapats. Què és el mateix, diràs? És el mateix, sí però no. Cap rapat és una persona que porta el cap rapat que, curiosament, és la mateixa traducció que skinheads. Però als skinhead originals d’arrels multiracials no els pots anomenar neonazis, es contradictori. Per això utilitzo el terme cap rapat per referirem als neonazis, els ultradretes etc. És la única manera que la gent entengui la diferencia, sinó la gent associa tota la subcultura skinhead al neonazisme, perquè esta tan interioritzat aquet estereotip que has de marcar d’alguna manera una diferència clara, i l’has de marcar tu perquè molta gent no sap de que li parles. Quan ets tu que intentes traslladar una informació, explicar una cosa, has de ser tu també qui deixi clar que són dos realitats ben diferenciades. Comparteixen determinats elements estètics, sí. Són el mateix, no.

Doncs fins aquí les nostres preguntes, moltes gràcies per tota la informació.
_________________________________________________________________________



Després de parlar amb Carles Viña, transcriure l’entrevista i analitzar-la, hem pogut establir una sèrie de conclusions clares  sobre la subcultura skinhead.

  • L’estereotip mediàticament més difós, extens i el que més a transcendit és el que relaciona skinheads amb neonazisme.
  • La realitat sovint és modulada pel discurs dels mitjans que a vegades difonen informació des del desconeixement reiterant uns tòpics i uns estereotips que no són els correctes. Això és el que ha provocat l’extensió del prototipus que vincula skinheads amb neonazisme.
  • El racisme no és monopoli dels cap rapats neonazis, sinó que es transversal a la societat espanyola, però uns pocs acaben sent utilitzats com a bocs expiatoris. És un mecanisme social i els mitjans en aquest joc són els que traslladen l’estereotip i retro-alimenten el fenomen.
  • Una part important de l’essència de l’estil skinhead ve de Jamaica, per tant anomenar-los neonazis és contradictori ja que les seves arrels són multiracials.
  • És a finals del 70 i als 80  quan sorgeix un sector marcadament neonazi que adopta la agressivitat tradicional de la ideologia i la trasllada a l’estil skinhead. Però sota una mateixa estètica skinhead hi ha diverses tendències i algunes de les quals ,no totes, estan associades a una ideologia. No podem parlar d’una sola ideologia skinhead com a tal.
  • Alguns del seus trets característics com el masclisme, l’afició per el futbol o l’agressivitat venen determinats per la seva abstracció original obrera de classe baixa britànica.
  • No podem dir que la subcultura esta de capa caiguda perquè a països on ha arribat més tard el culte, ara es trobarà en eclosió; i en canvi, a altres com Anglaterra on la subcultura va tenir la seva època d’eclosió als 60, ja esta pràcticament mort el moviment.  El context històric i social del país és el que explica la seva evolució.
  • Com a curiositat. El cap rapat prové del pentinat dels rude boys, els nois dels guetos de Kingston, la capital de Jamaica. Per tant, el seu pentinat es originari dels joves jamaicans que emigren als anys 60 cap a Londres.